Fela er fram!

Här kommer en ”prova på” övning för er som är intresserade av materialet Superklassen. Samtliga övningar har ett liknande upplägg. Ta tid för reflektionsfrågorna på slutet. De är oftast det viktigaste med hela övningen. Genom att eleverna lär sig reflektera över sin kunskapsinhämtning, sina känslor och handlingar under dagen utvecklas de som individer och medmänniskor.

FELA ER FRAM!
NIVÅ:
TIDSÅTGÅNG: 25–40 minuter
SUPERKRAFT: Förstå att misslyckanden kan leda till något bra och ge välmående
MATERIAL: Papper, sax och en tejprulle till varje grupp
VAR: Inomhus

TILL LÄRAREN
Det är lika viktigt som roligt att träna sig i att göra misstag. Den här övningen är ett utmärkt exempel på hur samtliga grupper och individer lär sig av sina misstag. I reflektionerna är det bra om du som lärare synliggör misstagen och visar på att de leder till ny kunskap.

VARFÖR GÖR VI DEN HÄR ÖVNINGEN?
Jo, för att stärka eleverna i att misstag leder till ny kunskap och utveckling.

TILL ELEVERNA
Som superhjältar misslyckas ni då och då. Alla gör vi fel. Istället för att ge upp, prova nya sätt och lär er nya saker. Ibland gör vi massor av fel på en och samma dag utan att vi ens tänker på det. Vi kanske försöker att öppna en dörr åt fel håll. Vi tror att vi ska trycka upp den men i stället går dörren inåt och vi ska dra den till oss. Varje gång vi misslyckas lär vi oss något nytt. I den här övningen kommer ni garanterat att göra många misslyckanden, men också lära er av dem.

OBS! VIKTIGT!
Den som aldrig har misslyckats har aldrig försökt. Lycka till!

FÖRBEREDELSE
Dela in klassen i grupper om fyra till fem elever i varje grupp. Samtala tillsammans i klassen om misslyckanden. Berätta om olika coola konstruktioner, recept m.m. som faktiskt har framkommit av just misslyckanden (chips, tepåse, Coca-Cola, pizza, lutande tornet i Pisa etc.). 

Skriv upp följande frågor på tavlan och be eleverna diskutera i grupperna:
• Vilket är det bästa misslyckandet i världen, som ni vet om? Varför är det bäst?
• Tänk på en idol eller någon ni beundrar (idrottsman/idrottskvinna, artist m.m.). Hur mycket har den personen övat och misslyckats tror ni? Är det något som säger att du inte kan bli som din idol/den du beundrar?
• Dela sedan ut två A4-papper, ett par saxar och en tejprulle till varje grupp.

GENOMFÖRANDE
Grupperna har fem minuter på sig att bygga ett så högt torn som möjligt. De får klippa och vika pappren hur mycket de vill. Tornet måste kunna stå av sig själv i tio sekunder. När eleverna är klara ber du dem att sätta sig ner vid sitt torn.

REFLEKTIONSFRÅGOR
• Hur använde ni er nyfikenhet och kreativitet i övningen?
• Var det någon gång under övningen som du blev frustrerad? Vad gjorde du då?
• Om du får göra övningen en gång till, hur vill du göra då? På liknande sätt eller förändra något?
• Vilket tips skulle du ge till en klasskamrat om denne skulle göra den här övningen?
• Varför är det smart att tänka kreativt i den här övningen tror du?

SPECIFIKA REFLEKTIONSFRÅGOR TILL JUST DEN HÄR ÖVNINGEN
• Vad har ni gjort under dessa fem minuter? (Många har provat olika saker och misslyckats men provat igen.)
• Hur lyckades ni skapa tornet ni har intill er?
• Gick det som ni hade tänkt er hela tiden eller hände något på vägen?
• Fundera kring hur många gånger som ni var tvungna att ändra era planer? Varför gjorde ni det tror ni?
• Vilka erfarenheter från den här övningen kan du ta med dig?